onsdag 3 november 2010

Om jag kunde drömma

Mathilda, 11 år, har recenserat Stephanie Meyers bok Om jag kunde drömma

Serieversionen av Om jag kunde drömma handlar också om Isabella Swan, eller Bella som hon föredrar att kallas, som flyttar från Phoenix till det regniga Forks i Washington, när hennes mamma gifter om sig. Hon ska bo hos sin pappa där. Bella får snabbt vänner i sin nya skola, Forks High School, och blir ganska fort populär. Ganska snabbt lär hon också känna den mystiske, och snygga, Edward Cullen, som hon blir förälskad i. Det visar sig ganska snabbt att han inte är en helt vanlig människa, han tillhör de kalla, han är en vampyr! Men Bella bryr sig inte om ifall han är farlig, hon dras till honom ändå…

Det roligaste med boken är alla fina bilder som Young Kim har gjort. Den var väldigt lättläst, eftersom det inte var så mycket text i den och jag läste ut den ganska fort. Den är nog rolig att läsa om man själv gillar Manga och att teckna.

Stephenie Meyer tycker själv att det var ett nöje att arbeta med den här nya versionen av Om jag kunde drömma och att personerna och platserna stämmer bra med de hon hade i tankarna när skrev.

Om jag ska säga vad jag tycker så hade jag nog föredragit lite mer text. Men till er som tycker om böcker som är lite mer lättlästa rekommenderar jag den starkt! Boken slutar också lite för tvärt, men det var nog ett bra knep för att verkligen vilja läsa nästa del också. Jag kunde inte riktigt slita mig från boken när den var bäst. Den väldigt spännande och ganska rapp, allting gick väldigt fort (nästan lite för fort).

Om jag ska betygsätta den här boken skulle den kanske få tre av fem. Men bilderna skulle få klart högsta betyg!!

Inga kommentarer: