måndag 15 november 2010

Björn Ranelid på besök i bokhandeln

Han är inte arrogant. Han står för det han gör. Björn Ranelid är ärlig. Och han har inte mycket till övers för journalister.
– Jag låter dem hålla på, säger han. Sen plockar jag fram sanningen.

Författaren, krönikören och estradören Björn Ranelid, känd från bland annat TV:s Stjärnorna på slottet, var förra onsdagen på besök i Sundsvall. Han pratade sitt liv, sitt sätt och om hur han ska ta sig an Jimmie Åkesson och Sverigedemokraterna:
– Jag ska gå fram till honom och säga: ”Jimmie, ditt namn låter inte särskilt urnordiskt. Hur stavar du det? Jimmie, du ser lite turkisk ut. Är du kurrrrd?”. Argumenten ska vara sylvassa, säger han. Vi ska vara obarmhärtiga. Ingen har någon förtjänst av att födas på en plats, vid en tidpunkt.

Lokalen var fullsatt, över hundra personer hade kommit för att lyssna till Björn Ranelids metaforer och uppleva hans excentricitet. Mången har tyckt att han är kontroversiell i sin arrogans. Själv är han trött på kritiken.
– Jag märker att journalister inte förstår, säger han. De tror att jag skryter. De förstår inte när jag säger att jag har lärt mig allt av andra författare. Jag är en ständig lärjunge. Jag är fullkomligt ödmjuk inför min uppgift.

Efter framträdandet rullade köerna långa för att få ett signerat exemplar av författaren.

Lina Nyberg

Text Lina Nyberg
Foto Mikael Assmundson

Inga kommentarer: